BMW

BMW går helhjärtat in för samarbetet med Barncancerfonden. I år är det femte året som företaget kraftsamlar inför kampanjen "Kör för livet". Det långsiktiga CSR-samarbetet har aktiverat hela företaget.

När BMW Group inledde sitt samarbete med Barncancerfonden 2013 möttes de av en viss skepsis. Var det bara ett sätt att sälja fler bilar? BMW:s kampanj gick ut på att företaget skänkte 100 kronor till Barncancerfonden varje gång någon provkörde deras bilar.

– När vi började var det ganska ovanligt med CSR i bilbranschen, så vi gick försiktigt fram. Men de senaste åren har vårt arbete blivit mer accepterat. När alla i företaget står bakom det till 110 procent märks det utåt. Folk ser att det är långsiktigt, vilket ökar trovärdigheten, säger Tina Jarlerud, marknadskommunikationschef, BMW Norden.

Företaget har jobbat mycket med att förankra CSR-samarbetet i hela organisationen speciellt lokalt ute hos återförsäljarna som finns över hela landet från Malmö till Luleå. Inför kampanjerna har medarbetarna gått på informationsmöten om barncancer. Återförsäljare har även träffat och samarbetat med lokala representanter från Barncancerfonden.

– Fördelen med att satsa helhjärtat på ett CSR-samarbete är att det blir mer autentiskt. Det är svårare om man gör en insats här och där, säger Tina Jarlerud.

Hon menar att det långsiktiga samarbetet innebär att det kan utvecklas, och förankras på ett bättre sätt hos medarbetarna. Frågan om att stoppa barncancer blir även BMW:s.